Laatste update: 1 uur geleden

Als je corona hebt gehad, ben je daarna vaak nog een tijd lang moe en heb je weinig energie. Je kunt bij het uitvoeren van alledaagse activiteiten last hebben van kortademigheid en benauwdheid, waardoor voor die taken meer inspanning nodig is. Hierdoor raak je sneller uitgeput. Het kan dan helpen om je dagelijkse bezigheden goed in te richten.   

Verdeel je activiteiten over de dag en week 

Het verdelen van activiteiten over de dag is belangrijk om je energie zo goed mogelijk te verdelen. Het is ook goed om je energie zo gelijk mogelijk over de week te verspreiden. Als mensen van de goede dagen optimaal profiteren, hebben ze daarna weer een slechte dag. Op die manier hou je pieken en dalen.  

Realiseer je ook dat de energie die een activiteit of huishoudelijke taak kost, per persoon verschilt. Dit hang af van de lichaamsbouw, spieropbouw, of je een man of vrouw bent en zelfs van je voorkeur. Als je bijvoorbeeld niet houdt van boodschappen doen, is dat vaak meer belastend dan een activiteit die je wel leuk vindt. 

Tips om goed met je energie om te gaan 

  • Deze adviezen kunnen je helpen om energie over te houden voor leuke dingen: 

  • Zorg dat je je prettig blijft voelen bij wat je doet. Stop als het niet meer goed voelt. 

  • Maak bij alles wat je gaat doen vooraf een plan: hoe ga je het doen, wat is je doel en op welk moment stop je? Houd je aan dit plan, ook al denk je dat je het nog wel even volhoudt. 

  • Is koken zwaar voor je? Ga dan zitten tijdens het schillen van de aardappelen en het snijden van de groenten. Of kook om de dag. 

  • Let op je houding. Sta tijdens het stofzuigen zo goed mogelijk rechtop en buk vanuit de rug zodat je de borstkas zo open mogelijk houdt. Adem door als je kracht moet zetten. 

  • Probeer niet even snel iets af te maken als het eigenlijk niet meer gaat. 

  • Wissel de voor jou zware en lichte activiteiten af. Gedurende de dag, maar ook gedurende de week. En wissel taken die je energie kosten af met bezigheden die je energie opleveren. 

  • Vermijd dagelijkse klusjes niet, ook al kosten ze energie. Juist door rustig te bewegen, bouw je conditie op. De planten water geven en de was vouwen zijn milde vormen van bewegen. 

  • Bouw regelmatig rustmomenten in, zoals in bad gaan of een film kijken.