Als je ziek bent geweest is het extra belangrijk om op je voeding te letten. Hoewel eten vaak moeilijker gaat door weinig eetlust en vermoeidheid, heeft je lichaam juist meer voedingsstoffen en energie nodig. Probeer dus genoeg te eten. Als je te weinig energie binnenkrijgt uit vetten en koolhydraten, kan je lichaam eiwitten gaan verbranden. Zorg ook dat je over de dag verdeeld genoeg drinkt: minstens 1,5 tot 1,7 liter per dag.  

Eiwitten 

Nadat je ziek bent geweest heeft je lichaam meer eiwitten nodig dan normaal. Eiwitten zijn de bouwstoffen van het lichaam en zijn nodig voor je weerstand en voor herstel en opbouw van de spieren.  

Als je ziek bent, beweeg je weinig. Daardoor neemt je spiermassa af, ook die van de ademhalingsspieren. Spiermassa wordt ook afgebroken doordat de stofwisseling door de ziekte verandert. Dit geldt zeker voor mensen die op de IC hebben gelegen. Eiwitten helpen om de spieren die door de ziekte verzwakt zijn weer op te bouwen.  

Eet daarom meer eiwitrijke producten als je ziek bent geweest. Eiwitten zitten in vlees en vleeswaren, kip, vis, zuivelproducten, eieren, peulvruchten, pinda’s en noten. Neem bijvoorbeeld bij de warme maaltijd vlees, vis of een vleesvervanger zoals ei of peulvruchten. En eet liever hartig beleg op brood of beschuit in plaats van zoet broodbeleg.  

Tips voor energie- en eiwitrijke voeding 

Deze voedingsadviezen kunnen je helpen meer eiwitten en calorierijke voeding binnen te krijgen.  

Algemeen 

  • Eet en drink op tijdstippen waarop je trek hebt 

  • Varieer zo veel mogelijk: wissel zoete, zure of hartige gerechten, warme en koude gerechten regelmatig af 

  • Eet rustig en kauw goed 

  • Kies voor kant en klare gerechten als het te veel energie kost om zelf eten te maken 

Maaltijden

  • Het eten en drinken van vloeibare voedingsmiddelen kost vaak minder moeite. Neem bijvoorbeeld pap van volle melk of muesli met volle melk of yoghurt 

  • Beleg je brood ruim 

  • Luxe broodsoorten, zoals krentenbrood of croissants, bevatten meer energie dan een ‘gewone’ snee brood 

  • Neem eens iets anders op brood bijvoorbeeld een kant en klare salade, een roerei, vis, knakworstjes, ragout of een kroket of maak een tosti 

  • Tartaar of fijngemaakt gehakt zijn gemakkelijk te eten en te verwerken in gerechten, bijvoorbeeld door de stamppot 

  • Roer fijngesneden vleeswaren zoals ham of cornedbeef door de puree 

  • Neem in plaats van vlees ook eens ei, kaas, vis, peulvruchten, tofu of kant-en-klare vegetarische vervangingen 

  • Kies vaker voor gebakken in plaats van gekookte aardappelen 

Tussendoor

  • Kies tussendoor voor kleine, makkelijke hapjes en wissel af tussen zoet en hartig  

  • Goede hartige tussendoortjes zijn bijvoorbeeld nootjes, een lekkerbekje, een haring, stukjes kaas of worst, een huzarenslaatje, een toastje met vis en gevulde soep met extra vlees, groenten en ei 

  • Goede zoete tussendoortjes zijn bijvoorbeeld volle vruchtenkwark, drinkyoghurt of een vruchtencocktail  

Je kunt ook de video van het Erasmus MC bekijken. Hierin vertelt diëtist Ana Kordic over goede voeding en hoe deze bijdraagt aan een sneller herstel (van 12.05 – 16.25 minuut).

Externe video URL

Beweging  

Na ziekte kun je veel spiermassa verliezen, zeker als je op de IC hebt gelegen. Om spieren weer op te bouwen, is naast eiwit en energie ook beweging nodig. Meer informatie over beweging

Gewicht controleren 

Na ziek te zijn geweest is het goed om je gewicht in de gaten te houden door je wekelijks te wegen. Als je gewicht daalt, neem dan contact op met je specialist, huisarts of diëtist. Ook als je weer op je normale gewicht bent, is het belangrijk om gezond te blijven eten.