Laatste update:

Veel mensen die besmet zijn geraakt met het coronavirus, hebben een longontsteking gekregen. Hoewel de ontsteking zelf na een paar dagen voorbij kan zijn, kan het herstel behoorlijk lang duren: weken tot zelfs maanden. Met de adviezen op deze pagina kun je je herstel bevorderen en de kans op een longontsteking in de toekomst verminderen.

Weer rustig gaan bewegen 

Een longontsteking is een flinke aanslag op je gezondheid. Het hangt natuurlijk af van je leeftijd en conditie, maar veel mensen voelen zich na drie tot zes weken nog steeds niet helemaal fit. Toch is het goed om weer rustig te beginnen met bewegen (als je geen koorts meer hebt). Dit bevordert je herstel. Door te bewegen vergroot je namelijk de longinhoud en kun je eventueel slijm gemakkelijker kwijt. Dat maakt ademhalen makkelijker. Ga dus buiten wandelen of iets anders doen wat je leuk vindt, ook als je nog snel moe bent. Hou wel je grenzen in de gaten. 

Meer over bewegen

Rust houden 

Rust bevordert het herstel, dus gun je lichaam de tijd daarvoor. Je lichaam heeft veel energie nodig gehad om de ontsteking te bestrijden. Zeker de eerste periode is het daarom goed om veel te slapen. Ademhalingsoefeningen kunnen helpen om de longen te versterken en de longinhoud te vergroten. Adem dagelijks een aantal keer geconcentreerd diep in en uit, vanuit de buik. Daarna kun je rustig beginnen met bewegen. Bouw activiteiten wel langzaam op en neem tussendoor genoeg rust. 

Meer over ademhaling en oefeningen

Veel water drinken en gezond eten 

Het is belangrijk om veel water te drinken, omdat je door koorts veel vocht verliest. En door gezond te leven zorg je dat je weerstand zo hoog mogelijk is. Dat betekent: voldoende groente en fruit, een goede nachtrust en vooral niet roken. 

Meer over voeding om te herstellen na ziekte  

Longontsteking in de toekomst voorkomen 

Je bent hersteld en wil natuurlijk het liefst voorkomen dat je weer een longontsteking krijgt. Je kunt een longontsteking nooit helemaal voorkomen, maar er zijn wel dingen die je kunt doen om de kans daarop in de toekomst te verkleinen: 

  • Blijf gezond eten en leven  

  • Haal de griepprik als je daarvoor in aanmerking komt 

  • Een half uur per dag matig intensief bewegen helpt je longen schoon te houden 

  • Als je een ernstige longziekte hebt, is het ook belangrijk om je medicijnen trouw te nemen om zo de klachten te verminderen 

  • Zorg voor een goede weerstand om de kans op een longontsteking te verkleinen en voor goede hygiëne om besmetting te voorkomen. Blijf dus vooral de handen wassen 

  • Ga bij de eerste symptomen van een longontsteking naar de huisarts